Niemcy - Poczdam

Przy okazji naszego majowego wypadu do Berlina postanowiliśmy odwiedzić również położony niedaleko Poczdam. Pewnie większości z nas miasto kojarzy się z konferencją poczdamską kończącą II Wojnę Światową. Jest to poprawne skojarzenie, rzeczywiście konferencja miała miejsce w pałacu Cecilienhof. Poczdam to miasto całkowicie odmienne od zatłoczonego ruchliwego Berlina. Panuje tu znacznie większy spokój i atmosfera relaksu i odpoczynku.

Pałac Sanssouci

Główną atrakcją miasta jest zespół parkowo-pałacowy Sanssouci, który od 1990 roku znajduje się na licie światowego dziedzictwa UNESCO. Park zajmuje ogromną powierzchnię prawie 300 ha wspaniale utrzymanej zieleni, kwiatów, ścieżek i stawów. Na jego terenie znajduje się kilka wyjątkowych budowli. Jedną z nich jest wybudowany w latach 1745-1747 Pałac Sanssouci. Przed pałacem na sześciu tarasach pnie się winorośl. U podnóża tarasów znajduje się fontanna otoczona dekoracyjnymi krzewami i kwitami. Pałac ma ciekawą architekturę i za opłatą można zwiedzać jego wnętrza.

Chyba najciekawszym obiektem parku jest Pawilon Chiński wybudowany w latach 1755-64. Jest to architektoniczne połączenie pruskiego rokoko z elementami azjatyckimi. Wiele elementów budynku jest pozłacanych. Nie należy podchodzić zbyt blisko pozłacanych elementów i przekraczać barierek, gdyż spowodujemy uruchomienie alarmu.

Widok z Nowej Oranżerii

Najbardziej okazałą budowlą parku jest niewątpliwie Pałac Nowy, który został wybudowany w latach 1763-69. Mieści się w nim muzeum, a jego dawne budynki gospodarcze zajmuje uniwersytet poczdamski. Pałac znajduje się na końcu głównej alei parku i jest widoczny z daleka. Przed pałacem znajduje się obszerny plac a budynek jest ozdobiony wieloma rzeźbami z piaskowca.

Kolejny budynek parku, który odwiedziliśmy to Nowa Oranżeria. Wybudowana w latach 1851-64 w stylu neorenesansowym. Warto wyjść na wieże i zobaczyć cały park z góry. Szklarnie oranżerii są ozdobione z zewnątrz rzeźbami przedstawiającymi kolejne miesiące. W zimie są tu przechowywane palmy z całego parku Sanssouci. Oranżeria mieści ponad 1000 roślin doniczkowych i jest jedną z największych tego typu budowli na świecie.

Pałac Nowy

Ze względu na fakt, że mieliśmy tylko jeden dzień na zwiedzanie Poczdamu oraz rozległość parku z odwiedzenia kilku miejsc musieliśmy zrezygnować. Można tu jeszcze zobaczyć Kościół Pokoju, Łaźnie rzymskie, Pałac Charlottenhof, Belweder i kilka innych.

Po wyczerpującej wizycie w Parku Sanssouci udaliśmy się w stronę starego miasta i Bramy Brandenburskiej.  Jest mniejsza niż brama w Berlinie, ale również okazała, posiada trzy przejścia i była wzorowana na rzymskim łuku triumfalnym. Za bramą ciągnie się główny deptak starego miasta pełen restauracji, sklepów i knajp. Można tutaj dobrze zjeść i zrobić zakupy. Po drodze po prawej stronie możemy zaobserwować charakterystyczną okrągłą kopułę ewangelickiego kościoła św. Mikołaja. Na końcu deptaku znajduje się katolicki kościół pw. Św. Piotra i Pawła. Jeżeli akurat będziemy w Poczdamie w czasie upałów to w kościele możemy chwilę odpocząć, gdyż panuje w nim przyjemny chłód.

Pałac Cecilienhof

Na koniec naszej wizyty w tym mieście pełnym pałaców i ogrodów udajemy się do leżącego na północy Poczdamu Nowego Ogrodu. Jest to przepiękny rekreacyjny obszar leżący pomiędzy dwoma jeziorami pełen zieleni oraz alejek idealnych na przejażdżkę rowerową. Na terenie parku znajduje się m.in. Pałac Cecilienhof, w którym odbywała się sławna konferencja poczdamska. Po długim spacerze skusiliśmy się jeszcze odwiedzić Pałac Marmurowy, zbudowany z czerwonej cegły i udekorowany białym i szarym marmurem. Pałac jest położony nad samym jeziorem i z jego tarasu można podziwiać wspaniały widok. Ogród Nowy jest wspaniałym miejscem na popołudniowe spacery i relaks na łonie natury.

Poczdam

Na tym kończymy wizytę w Poczdamie, jesteśmy zmęczeni chodzeniem po rozległych parkach i ogrodach. Zwiedzanie tego miasta wymaga na pewno zrobienia kilkunastu kilometrów na piechotę, ale naszym zdaniem odwiedzone miejsca warte są włożonego w to wysiłku.